Корисні поради батькам щодо читання з дітьми
Автор: Катерина Шпакович, керівник навчальних програм UHS (спеціаліст з онлайн-навчання)
В сучасних умовах, коли електронні ресурси так стрімко увірвалися в наше щоденне життя дуже важливо вчасно познайомити дитину з книгою, навчити любити її.
Коли дитині виповнюється 3-4 роки, саме час перейти від читання коротких казок та віршів до більш складних та довгих творів. Зорові образи у цьому віці все ще відіграють ключову роль у сприйнятті розповіді, тому важливо, щоб ілюстрації у книгах були яскравими, якісними та доступними для розуміння.
4-5 років - це вік, коли дитина вже може довго утримувати увагу, абстрагуватися та осмислювати досить складну структуру. І якщо до цього ви читали, в основному, казки з лініями сюжетів, що повторюються, і розповіді про явища навколишнього світу, то за віком дитини 4-5 років настає час переходу до більш складних та довгих історій. Як правило, п'ятирічна дитина утримує увагу не більше 40-50 хвилин, тому це читання на багато вечорів вперед.
Порада: якщо історія довга, і дитина важко запам'ятовує сюжетні лінії або послідовності подій, можна вдатися до маленької хитрості - знайти екранізацію цієї історії. Подивившись мультфільм, дитина сприйматиме сюжет книги набагато легше.
Отже, сьогодні корисні рекомендації щодо читання.
1. Вміти опрацювати інформацію. Коли дитина опрацьовує інформацію, працює абстрактне мислення. І максимально його варто наповнити у віці від 3 до 5 років. Щоб при слові «намет», дитина його уявляла. Тобто розуміла про що читають.
2. Читати з 5 років. До 5 років навчати читанню зарано. Слово має бути наповнене сенсом. Відслідковувати який об’єм прочитаного дитина розуміє і може переказати. Сучасна проза стала простою, тому бажано читати класику.
3. Менше мультфільмів – більше аудіальної інформації (стане в нагоді при вивченні іноземних мов).
4. На самостійне читання переводимо в 6-7 років.
5. Дитина читає те, що їй подобається та цікаво.
6. Головне правило при навчанні: читати стільки, скільки дитина може переказати.
7. Наказувати читанням не можна. Результат: читання без розуміння, демотивація, отримуємо не бажання взагалі будь-що читати.
8. Дробити текст на частини. Якщо дитина втомлюється при читанні, чередувати навантаження: прочитали - фізичнеі вправи, прочитали - погуляли).
9. Абстрактні слова. Зупинятися при читанні та запитувати чи розуміє дитина це слово.
10. Спільне сімейне читання. Читання розділити на те, що задали в школі (графік дня) та улюблена книжка дитини (ввечері). Перед сном не рекомендовано читати літературу по навчанню.
11. Формат «Мені не цікаво» формується книжковою полицею вдома. Тому, батьки, намагайтесь поповнювати свої полиці цікавою та корисною літературою.
12. В 1-4 класі знайомимо дитину з жанрами. (Після 7 років).
13. Читаємо вголос. Класику не можна читати на швидкість, потрібно розбирати та обговорювати прочитане, подумати, адже мозок дозріває до 25 Якщо дитина закинула книжку і не хоче читати, то дочитує мама, але в цей час у дитини паралельно з’являється наступна книжка.
14. Відвідувати книжкові гуртки. Ділитися прочитаним.
Пам'ятайте, що дитинство – не мука. Наше завдання — навчити дітей читати до школи, потрібно знайти золоту середину, щоб не вбити любов до читання.